söndag 13 december 2009

Tolv timmar senare


Jag vaknade i ett ryck idag. Telefonen ringde och sömndrucken som jag var fumlade jag snabbt reda på telefonen. Det är tur att jag inte har nån som flyttar på den medan jag sover, eftersom konsekvensen av detta skulle bli att nästan helt blinda jag inte skulle hitta den då. För utan glasögonen är mina sömnfyllda ögon inte dugliga till i princip något.

Ingi ringde och informerade mig om att hon planerade ett besök under kvällen. Jag inser mitt i samtalet att klockan är över två och att jag stängt av väckarklockan i sömnen, igen.

Som ett spjut tränger tanken av att jag för en kvart sedan skulle ha varit uppe hos min farmor, som bor en trappa upp, för att baka pepparkakor, sig in i mitt huvud.

-NEEEJ! Jag ska ju baka pepparkakor hos farmor nu! Men du, jag hör av mig senare.
Klick.

Kastar på mig mina kläder, borstar tänderna och sedan tar jag pepparkaksdegen i handen och går upp.

-Ursäkta att jag är sen, men jag råkade sova fram tills nu.
-Sov du fram till nu?! Men Ellen då! Har du varit uppe hela natten?
-Jag hade kompisar över till kl fem imorse.
-FEM? Hade du främmande till klockan fem på morgonen. Ja, herre min gud.
(Samtal mellan mig och farmor)

Sedan satte det årliga pepparkaksbakandet igång. Jag kom underfund med att jag inte gillar att baka pepparkakor. De är inte speciellt goda, jag äter inte deg och det är jobbigt att hålla på att föra över den utkavlade kakan till plåten utan att den går söder. (Julbocken var inte på humör för att leka idag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar