måndag 21 december 2009

1986

Så pass länge har det varit snödjur i stadsparken (jag lyckades motstå frestelsen att skriva "snöodjur" och få det låta som en skräckfilm). Det är rätt länge, och jag märkte förra veckan när jag gick till skolan från Smedjan att det redan verka vara ett nytt djur på gång.

Jag har haft väldigt många mysiga minnen i den där parken, och många av dem har varit när man åkt nerför en varg, älg eller lodjur. Det är en väldigt fin tradition, som Luleå kommun har.

Därför undrar jag, lite spontant såhär, vilken är din favorit?

Om ni nu inte kommer ihåg vilka djur vi har fått åka nerför deras ryggar är, så kommer det här:

1986. Då barn, då åkte man i en tupp. Man kan ju undra varför just en tupp valdes, för det känns inte riktigt som ett djur som mår bra på vintern.


1987. En katt. Ännu en gång måste jag säga att valet av djur var lite konstigt. En katt? Särskilt nordiskt djur är det inte heller, för den delen. Men nåväl, en katt var det, och jag tänker inte ändra på historien.


1988. Gråsälen! Oh yeah! Äntligen ett djur jag inte får impulser att vilja protestera emot.


1989. Berguv. En sorts fågel, såg lite ut som en uggla som isskulptur i alla fall.


1990. (BOO YEAH, Beli och Ellen föds!) Vad är grejen med fåglarna? Nåväl, en domherre var det dags för iår. Betydligt bättre än en duva, domherrar är bra fåglar.


1991. (BOO YEAH, massa andra jag känner föds!) Talgoxe. VAD ÄR DET HÄR?! Bara fåglar? VAD ÄR GREJEN MED FÅGLARNA?!!?


1992. (BOO YEAH, bästa året ever för jag föds! Och andra jag känner, men framförallt föds jag, och det är det bästa som har hänt världen) En ekorre! Det är så bra att det kom en ekorre efter alla dessa fåglar, för vet ni vad? Ekorrar brukar äta fåglarnas ägg och ta livet av fågelungarna :)


1993. "Större hackspett". Vadå? Var inte en vanlig hackspett nog bra? Var hackspetten hämnaren utskickad från alla andra fåglar för att ekorren hade ätit upp deras ägg? Vi får nog aldrig veta.


1994. Åh, den här gillar jag! Kommer inte ihåg den, alls, men jag gillar den ändå! En härlig, listig räv var det detta år. En röd räv. Rödräv.


1995, BRUNBJÖRNEN! Okej, jag ska inte låtsas, jag kommer inte ihåg den här heller.. Jag var ändå bara tre år, det är inte ens säkert att jag har åkt i den här.


1996. Äntligen! Nu börjar jag faktiskt minnas våra älskade isisar! 1996 var det vargen, och det äger, för vargar är vilda hundar, och jag älskar hundar.


1997. Älgen. Hur coolt som helst, för det är en älg. Morfar brukar skjuta älgar.


1998. Lodjuret! ACK, en riktigt klassiker. Det är lodjuret som brukar visas upp på bild, på vykort. Lodjuret, det är en riktig pärla.


1999. Året innan millenium, det är stort, så vem fick äran att vara värd för stadsparken? Jo, en hare. Ärligt talat, kunde de inte ha tagit någonting lite mer maffigt än en hare?


2000. Som den här jäkeln! Kungsörnen! Som en sammanslagning mellan den lilla kungsfågeln (ska blogga om det där senare, vilken rip-off) och örnen. Såklart det äger, Örnen äger ju så.. Ja.


2001. Fjällrävar är så söta! Och 2001 var det en fjällräv. Konstigt nog minns jag inte den överhuvudtaget, men inte heller minns jag kungsörnen..


2002. En tjäder. Tänker inte säga någonting mer än att tjädrar blir grymt elaka under parningstid.


2003. En söt hermelin! Jag älskar detta djur, eller inte. Men det är fint, och snödjuret blev också fint det här året.


2004. Järven, najs. Järven är ett bra djur, rovdjuren är de coolaste snödjuren.


2005. Lavskrika. Vad fan. Jag kommer inte alls ihåg den. Hann dem montera upp den och hann den smälta bort under tiden jag var i Stockholm? Inte coolt.


2006. SAMMA SAK MED RENEN?!!?!?!!


2007. ... Jag är glad att jag missade laxen. En lax? Jahapp. Okej. En lax. Inte alls fult, nä då, inte alls. En lax.


2008. Fjällämmel! Underbart. Lämmlar är mysiga, faktiskt. Går över saker. Men tydligen tar de inte livet av sig genom att hoppa från stup, det var lite tråkigt, för jag hade fått så fina bilder i huvudet.


2009. Det skulle vara iår alltså. Eller blev uttern uppsatt redan i januari? Jag minns hur som helst inget djur från början av det här året, så det kanske var en utter trots allt. Hur som helst, en utter.




Vet ni hur man väljer vilket djur som ska bli stadsparksvärd (benämningen är min, så det så)? Jo, det bedrivs en omvärldsbevakning. Så det djur som folk tycker synd om, det blir stadsparkvärd!


Allra helst vill man ha uppe en stadsparksvärd innan jul, men vädret brukar vara så dåligt (dvs varmt) så det blir först i januari. I år verkar det dock bli strax, strax efter jul. UNDERBART! Han som är chef över det hela, kallas för "Överste Snögubbe". Mys.
Så här såg det ut 1987, visst ser det härligt ut? 80-talet hade jag velat uppleva, nåväl. Så här härligt var det.

2 kommentarer:

  1. Jag kan helt ärligt säga att jag inte kommer ihåg hur något av de här djuren såg ut, inte ens 2009 års djur. Jag vet att jag sett lodjuret på bild ganska nyligt och det var ett fint djur så jag får nog säga det.

    Man blir ju ganska nyfiken på vilket djur det är synd om i år.

    SvaraRadera
  2. Aaah, jag valde alla. Jag gillar djur.

    SvaraRadera