onsdag 9 december 2009

Om samåkning

Jag har inte haft särskilt stor lust att blogga på ett tag, men jag vet att jag kommer ångra mig om jag inte delar mina två bussupplevelser från gårdagen med er.

Var? Gymnasiebussen.
När? Strax innan 08:00
Och själva poängen är..? Jag satte mig som vanligt på en rad med två säten och hoppades att ingen skulle sätta sig bredvid mig, för det är oftast någon från idrottsprogrammet och de har många saker med sig och då blir det trångt. Självklart satte det sig en idrottselev bredvid mig. Det hade varit helt okej, om han bara inte suttit så nära. Jag gillar inte när den som sitter bredvid mig har sin högerarm ovanpå min vänstra. Då blir det stelt och tråkigt att åka buss.

Var? Smedjegatans busshållplats.
När? Ca 09:35
Och själva poängen är..? Jag ställde mig på ett lagom avstånd från vägen och väntade på att bussen skulle rulla fram. Jag var den första och enda personen som stod där och väntade, alla andra såg väldigt ointresserade ut. När bussen nästan hade rullat fram till mig ser jag hur någon svischar förbi mig. Det var en kvinna i 40-årsåldern som tydligen hade så bråttom att hon var tvungen att springa in framför mig. Dessutom betalade hon kontant så jag fick vänta utanför bussen. Jag har egentligen ingenting emot att hon gick före, men jag undrar vad hon hade så bråttom till.

2 kommentarer:

  1. Konstigt nog tycker jag det är lite mysigt när ens arm tar i en annans på bussen.

    SvaraRadera
  2. Stöd samåkning.

    Jag gillar inte när folk sätter sig brevid mig heller, för jag tänker alltid "alltså, vännen, jag ska bara åka tre stationer.. Så det blir bara jobbigt för oss båda, om du nu skulle sätta dig brevid mig och blocka min väg ut från det här helvetet."

    SvaraRadera