onsdag 24 februari 2010

En dag som gick lite sämre.

Rrr-rrrrr-rrrrrrr-rrrrr-rrr-rrr! Väckarklockans ringande väckte flickan med ett ryck. Kvällen innan hade hon varit så tankspridd att hon glömde sin mobil, den enda telefonen man kan ringa ut från och även hennes enda väckarklocka, hemma i sitt flickrum, som nu huserar kontor och gästrum.

Tillbakablick till kvällen före: Flickan har precis klivit in genom sin ytterdörr och känner efter i fickan efter mobilen. Hm, konstigt. Den är inte där. Den ligger säkert i väskan. Snälla säg att den ligger i väskan.

Hon låser upp lägenhetsdörren och kliver in i hallen. Det första hon gör är att kolla om mobilen ligger i väskan. Fan, den låg inte där. Hon tänker snabbt. Vad är klockan? Snart nio, måste gå upp till farmor nu om jag vill ringa hem, ja, hon såg fortfarande föräldrarnas hem som sitt hem, och begav sig genast upp för trappen och ringde på hos farmodern.

-Hej farmor! Får jag låna din telefon? Jag glömde min hemma.
-Javisst, kom in.
(Egentligen utbyttes fler fraser, men de är oviktiga)

Tut... Tut...
-Hallå.
-Hej mamma! Jag glömde telefonen hos er. Den är vid datorn tror jag. Kan du be pappa ta med den imorgon då han hämtar mig? Ring mig om ett tag, så att jag vet att ni har hittat den.
-Okej, då gör jag det.

Flickan sade godnatt till farmodern och begav sig ner till sin bostad igen.
Senare på kvällen ringde fadern och sade att han hittat mobilen och skulle ta med den. Nu återstod ju problemet att komma upp utan väckarklocka. Fadern skulle ringa kvart över sju för att se till så att flickan var vaken. Hon kom att tänka på den gamla väckarklockan hon fick av sin broder flera år tidigare. Den låter hemskt, men det garanterar ju att man kommer sig upp.
Ett batteri behövs. Har hon några batterier hemma? Nej. Fjärrkontrollen har ett batteri! Ja, det blir bra, hon ska ju ändå inte se på tv idag.

Morgonen fortsättning: Täcket känns så varmt och skönt, vänta hur kallt är det ute egentligen? Hon sträckte ut armen och satte igång datorn som började göra sina typiska startljud. Hon låg och halvsov tills den var igång och gick då in på Kurirens hemsida för att se de fasliga 33 minusgraderna i köldfaktor. Vem vill inte ligga kvar i sängen då?

Väl hemma igen efter en dags slit så är det stressigt. Hon var tvungen att samla ihop tvätt snabbt, eftersom fadern väntade utanför i bilen. Det fanns inga lediga tvättider i hennes egen tvättstuga, men som tur var så har hon nära hem. I stressen så råkade hon slänga sin inglasade tavla med foton av sina vänner rakt in i väggen.

Kras! Glaset sprack och det blev ett hål i väggen. Nej, fuck. Varför idag?!

Väl hemkommen efter tvättandet så kokade hon ihop en sats tapetklister och hämtade upp en bit tapet ur källarförrådet. Nu är hålet lagat, men inte glaset. Det blir en senare fråga. Räkningarna skulle betalas, så det tog hon tag i. Det sved i plånboken...

Nu är det äntligen dags för sängen! Godnatt

1 kommentar:

  1. Trevligt med lite variation vad gäller längden på inläggen. Vi är så bra på att skriva korta inlägg.

    SvaraRadera