torsdag 7 januari 2010

Har det gått för långt?

Soffor byts ut. Det möbleras om, målas om. Det byts kök, panel och huggs träd. Kakor slutar bakas.

När jag är hos mina mor- respektive farföräldrar vill jag gärna vara på en plats där jag växte upp, där jag känner igen mig och där jag kommer ihåg saker. Var jag brukade gömma mig om jag kände för att göra det, var vi brände hål i golvet, vilken madrass som var bäst att åka nedför trappan på. Vilken äng som var bäst att plocka blommor från, temperaturen i källaren, att jag var rädd för övervåningen på grund av en ljusstake i trä.

Mina yngre kusiner verkar hålla med mig. Varför byta soffor när de gamla fortfarande är sköna, om än smutsiga. Varför ta bort ett träd som skymmer hela huset, det är ju charmigt. Varför flytta bort från källaren och ängen.

Farmor kallade oss konservativa. Jag antar att hon har rätt. De måste ju också förnya sig, i (åtminstone nästan) takt med resten av världen.

Förresten så har jag satt ihop en liten sammanfattning av år 2009 på min egen blogg. Det här kändes inte som rätt ställe att publicera en sådan. Kika om ni vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar