måndag 20 december 2010

Extraordinary Machine

Har absolut fastnat för den låten med Fiona Apple, men det har ingenting med det här att göra.

Mer eller mindre hela helgen har spleafnet varit segare än.. Jag vet inte, gummi? Faktiskt så har mitt internet i sig varit segt väldigt länge, av orsaker jag inte kan förstå.

Det fick mig att tänka. Någonting jag gärna sysselsätter mig med ofta. Att tänka.

Just den här gången gällde det internet, dess hastighet. För jag minns när vi hade det hemma, jag tillhörde nog tio i en klass på drygt trettio pers som hade en dator, och tillhörde nog en grupp på fem som dessutom hade internet till det. Finns födelar med en pappa som är datanörd (jag är en fin dotter som aldrig säger systemvetare).

På den tiden var det så stort att kunna sitta vid en dator, trots att man mest satt där och spelade Mysteriet på Greveholm eller det senaste Disneyspelet som man fått tag på kanske inte de mest lagliga sätt. Man brydde sig inte så mycket om att varje gång spelet skulle ladda så tog det år.

Nu börjar mitt öga rycka när nästa flik inte öppnas efter två sekunders väntan, och går det mer än fem så hinner jag bli arg och förbanna vad man har gjort för att förtjäna ett sådant grymt öde som en seg dator.

Behöver jag kanske rehab, tas ut i en skog utan täckning i två månader, för att uppskatta det jag har senare? Eller, har jag bara fallit offer för nu-nu-nu-nu-samhället vi har idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar